آشنایی با اصطلاحات در تلویزیون های HDTV

نمایش: 1479
(0 رای)

تعدادی از معانی اصطلاحات و واژه هایی که شما به احتمال زیاد از فروشنده های تلویزیون می شنوید را به اختصار  شرح می دهیم :

نسبت کنتراست (Contrast Ratio)

عددی به فرم نسبت مانند ۱:۱ یا ۱۰۰۰۰:۱، که نشان دهنده میزان تفاوت بین درخشان ترین نقطه سفید و تیره ترین نقطه به رنگ سیاهی است که تلویزیون می تواند روی صفحه نمایش به نمایش درآورد. هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت بهتری (شفاف تر) به نمایش در می آیند.

نرخ تجدید (Refresh Rate)

یعنی سخت افزار نمایشگر در چه فواصل زمانی تصویر ایجاد شده روی صفحه نمایش باز ترسیم ( رفرش ) می کند. فیلم ها و فایل های ویدئویی از ( فریم ها ) ساخته شده اند، که بر روی هر نمایشگر در هر فریم چند بار فلش می خورد چون نرخ تجدید صفحه سریع تر از نرخ فریم های فیلم است. به عبارت دیگر ، شما همان فریم را چند بار در یک ثانیه مشاهده می کنید، چون نرخ تجدید فوق العاده سریع می باشد. نرخ تجدید با واحد هرتز یا سیکل در ثانیه، اندازه گیری می شود.

هر چه این نرخ تجدید بالاتر باشد، تصاویر بهتر به نمایش در امده، که در نمایش روان و سریع صحنه های متحرک و فوق سریع (مثلا در فیلم های اکشن هالیوودی) بسیار موثر است، و سبب کاهش بلوری شدن و افزایش وضوح می شود. نمایشگرهای پلاسما معمولا نرخ تجدید بسیار بالاتری نسبت به بقیه انواع تلویزیون های اچ دی دارند، مثلا یک صفحه نمایش معمولی از نوع پلاسما نرخ تجدید ۶۰۰ هرتز دارد، اما تلویزیون های ال سی دی یا ال ای دی دارای نرخ تجدید مختلف مثل ۶۰ ، ۱۲۰ ، ۲۴۰ ، و در بالاترین حالت، نرخ تجدید ۴۸۰ هرتز دارند.

زمان پاسخ دهی پیکسلی (Pixel Response Time)

مشابه نرخ تجدید، زمان پاسخ دهی پیکسلی عبارت است از زمانی که هر پیکسل صفحه نمایش برای  واکنش نشان دادن به تجدید تصویر مصرف می کند (به میلی ثانیه). در حالی که نرخ تجدید مربوط به زمان گرفته شده توسط سخت افزار برای تازه کردن تصویر  می باشد، زمان پاسخ دهی اشاره به میزان سرعت هر پیکسل برای تغییر رنگ از سفید به سیاه یا از قرمز به سبز دارد. بدیهی است هر چه زمان پاسخ دهی کمتر باشد، بهتر است. زمان پاسخ دهی بهتر همچنین سبب بلوری شدن کمتر تصاویر در زمان پخش تصاویر متحرک با نرخ فریم سریع می گردد.

 تلویزیون ( نمایشگر ) لامپی (CRT)

CRT مخفف عبارت Cathode Ray Tube یا لامپ با اشعه کاتدی است، که قدیمی ترین مدل تجاری تلویزیون ها و مانیتورهای کامپیوتر است. لامپهای پرتوی کاتدی با وجود کیفیت تصویر عالی برای مصرف کنندگان مدرن دیگر جذابیتی ندارد، چرا که تلویزیون ها و مانیتورهای برخوردار از این تکنولوژی لزوما بزرگ ، حجیم و سنگین هستند.

 تلویزیون ( نمایشگر ) ال سی دی (LCD)

مخفف عبارت Liquid Crystal Display یا صفحه نمایش کریستال مایع است، که امروزه رایج ترین مدل صفحه نمایش ، موجود در مانتورها، صفحه نمایش لپ تاپ ها و تلویزیونو همچنین نمایشگر ساعتهای زنگدار و نمایشگرهای مایکروویو می باشد. استفاده از فناوری ال سی دی برای ایجاد نمایشگرهای رنگی در مقایسه با فناوری لامپ تصویری سبب صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف انرژی مصرفی می گردد.                   .

 تلویزیون ( نمایشگر ) ال ای دی (LED)

مخفف عبارت Light Emitting Diode  یا دیود ساطع کننده نور، مدار ساده ایست که نور ساطع می کند. LED  از جدیدترین فناوری های وارد شده به مقوله تلویزیون های اچ دی است، و این فناوری جدید به دلیل مزایایی که نسبت به ال سی دی دارد از جمله ضخامت کمتر  و وضوح بالاتر سبب تمایل خریداران به خرید محصولات این تکنولوژی شده است.

 تلویزیون ( نمایشگر ) پلاسما (Plasma)

پلاسما با استفاده از همان فن آوری که چراغ های فلورسنت بالای سر شما نور ساطع می کنند تلویزیون های مبتنی بر این فناوری را روشن می کند. برای سال ها تلویزیون های با صفحه نمایش های پلاسما مانند رولز رویس لوکس و باکلاس تلقی می شد، اما اخیرا با ورود نمایشگرهای ال ای دی این تلویزیون ها در کانون توجهات قرار گرفته و دیگر کسی به پلاسما روی خوش نشان نمی دهد.

 تلویزیون ( نمایشگر ) پروجکشن (RPTV)

این نمایشگرها که پروجکشن از عقب نیز نامیده می شوند، در عمل پروژکتوری با وضوح بالای تصاویر  بودند که در پشت صفحه نمایش های بزرگ جاسازی شده بودند، شبیه به پروژکتورهای سینما عمل کرده، جز اینکه درون یک بدنه تلویزیونی قرار گرفته بودند.

کامپوزیت (Composite)

کابل ویدیوئی زرد رنگی که سیگنال قدیمی آنالوگ را به تلویزیون متصل می کند. اتصالات کامپوزیت تنها کیفیت پایین ارائه کرده، و برای HDTV ها ایده آل نیست.

کامپوننت (Component)

کابل اتصال تقسیم کننده ویدیو به سه سیگنال ،امکان دریافت سیگنال های اچ دی برای تلویزیون.

HDMI ( اچ دی ام ای )

استانداردی برای ورودی های دیجیتال؛HDMI  یک اتصال دیجیتال برای  متصل کردن دستگاه های مختلف سازگار با این فناوری به تلویزیون بوده، قابلیت خروجی صوتی و تصویری اچ دی  را نیز پشتیبانی می کند.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*