بندر گناوه در یک چشم انداز

نمایش: 3349
(1 رای)

موقعیت جغرافیایی، ویژگی ها و مزیتهای اقتصادی بندر گناوه در یک چشم انداز

گناوه بر ساحل خليج فارس ميان بوشهر و ديلم به فاصله 18كيلومتري شرق خور امام حسن واقع شده است.شهر كنوني گناوه در جنوب گناوه قديم بنا گرديده است و گناوه قديم در يك نيم دايره در جانب شمال شهر كنوني بر گناوه فعلي محيط مي باشدمساحت شهرستان گناوه حدود 240000 هکتار می باشد ومرکز آن بندر گناوه است که در فاصله 140 کیلومتری بندر بوشهر قرار گرفته است. بندر گناوه 110 کیلومتر مرز آبی از قدیمی ترین بنادر کشور به حساب می آید.

موقعیت ریاضی :

بندر گناوه در محدوده مختصات جغرافيايي50دقيقه تا 8درجه تا 50دقيقه و 53 درجه طول شرقي(نسبت به نصف النهار مبدا )و29 دقيقه و10درجه تا 29دقيقه و 44درجه عرض شمالي نسبت به خط استوا مي باشد.

موقعیت نسبی:

راه اصلی بوشهر به خوزستان از مرکز این استان می گذرد.شهرستان دیلم در شمال آن، شهرستان بوشهر ودشتستان درجنوب وخلیج فارس در مغرب و استان کهگیلویه وبویر احمد در شرق آن قرار دارد.

ناهمواریها:

شهرستان گناوه از دو بخش ساحلی و کوهستانی تشکیل شده است.مهمترین ارتفاعات این شهرستان دنباله ارتفاعات زاگرس است.

ویژگیهای اقلیمی:

اقلیم هر ناحیه تحت تاثیر عوامل طبیعی متعددی از قبیل عرض جغرافیایی،دوری و نزدیکی دریا،ارتفاعات،جهت چین خوردگیها،زاویه تابش و گردش عمومی هوا می باشد.

دما: میاتگین دمای چند ساله این شهرستان 24 درجه سانتیگراد است.به طور کلی این  شهرستان دارای آب و هوای گرم و مرطوب(رطوبت نسبی بالا) در سواحل گرم وخنک در نوار داخلی است که دارای دو فصل مشخص معتدل(آبان تا اواخر اسفند) و گرم(هفت ماه باقی مانده) است.

بارش: متوسط بارندگی سالانه شهرستان گناوه 250 میلیمتر می باشد.شروع بارندگی ماه آبان و پایان آن تا نیمه اردیبهشت می باشد.

رطوبت و تبخیر: رطوبت در این منطقه به علت همجواری باخلیج فارس و نزدیکی با خط استوا بالا است. به طوری که بیش از 10 ماه از سال در ساعت 6:300 صبح رطوبت نسبی آن بالاتر از 60% متوسط رطوبت نسبی در سالهای 79 و 80 به ترتیب 68% و 68% بوده است.

تقسینات کشوری:

شهرستان گناوه مشتمل بر دو شهر بندر گناوه(مرکز شهرستان) و بندر ریگ و 2 بخش و2 دهستان و 51 آبادی می باشد.بخشها و دهستانهای این شهرستان عبارتند از بخش مرکزی،بخش ریگ،دهستان حیات داوود و رودحله می باشد.

جمعیت شهرستان گناوه:

جمعیت شهرستان گناوه سال 85 برابر با 83418 نفر بوده است و متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه 1/65درصد برآورد شده است. تراکم جمعیت شهرستان گناوه در سال 83 برابر با 44/9نفر در کیلو متر برآورد شده است.

وجود مرز آبی طولانی بنادر گناوه و ریگ وامام حسن ودیلم و...که دارای موتور لنج های تجاری،موتور لنج و قایق های صیادی وشناورهای فلزی می باشد و شرایط اقلیمی منطقه باعث گردیده شغل بیشتر مردم منطقه به تجارت وداد و ستد با کشورهای حوزه خلیج فارس غالبا صیادی وکشاورزی می باشد صورت می گیرد.

بر همین اساس گمرک گناوه یکی از فعالترین گمرکات استان وحتی کشور هم می باشد. وجود زیر ساخت های پایدار از جمله ساماندهی خور گناوه وجود بندر واسکله که امکان پهلو گیری شناورهای بزرگ(موتور لنج ها و کشتیها) با ظرفیت بالا را میسر می سازد.

وجود ساحل زیبا وغروب دل انگیز جهت جذب گردشگری وسیاحتی وسرمایه گذاری بخش خصوصی ،ساخت بازار وساختمانهای تجاری (پاساژها) ،اسکله مسافربری خارک ونیز امکان دسترسی بندر گناوه به کشورهای خلیج فارس و دهها جاذبه دیگررونق خاصی به شهرستان بخشیده است و انگیزه سرمایه گزاری و توسعه را در این بندر فراهم نموده است.

با توجه به ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی که در حال حاضر گناوه بدست آورده باعث گردیده بعنوان معرف استان بوشهر از لحاظ اقتصادی، تجاری، سیاحتی و گردشگری شناخته شود.

وجود دهها مزیت و پتانسیل های بالقوه و بالفعل دیگر در گناوه می توان صادرات فرش های دستباف و صنایع دستی  در شهرستان بیشترین میزان تولید صنایع دستی از جمله فرش دستباف ،گبه ،گلیم وجاجیم رتبه اول در استان را دارا می باشد و در سطح کشور نیز جایگاه خاصی پیدا نموده است.

گمرک گناوه بعنوان یکی از فعالترین گمرکات استان در زمینه صادرات غیر نفتی در استان می باشد. کالاهای صادراتی در این گمرک شامل گیاهان دارویی، گوسفند و بز زنده، کالا های کشاورزی، تره بار، پارچه قلمکار، صنایع دستی، مصنوعات ملامینی و پلاستیکی، شیشه و آینه و.....که در سه بخش کشاورزی؛ دامپروری وصنایع دستی خلاصه می گردد،صادر شده است. همچنین گمرک گناوه بعنوان یکی از وارد کننده کالا در زمینه تجاری ،مسافری و ملوانی می باشد.

منبع : شبچه

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*