ته لنجی چیست؟

نمایش: 1615
(0 رای)

از دیرباز قایق و لنج در میان مردمان جنوب وسیله ایی بوده است برای بدست آوردن لقمه ایی نان برای یک خانواده و گاه چندین خانواده. فرقی نمی کند لنج ماهیگیری باشد یا لنج باری. دل به دریا زدن از همین جنوب معنی میگیرد وقتی مردانش برای بدست آوردن نان سفری را اغاز میکنند که برگشتنش را فقط خدا میداند. هنوز نامی از دیزل و موتور نبوده است که خلیج همیشه فارس میزبان سینه فراخ قایق های بادی جنوبی ها و  مردمانش بوده است.

فروشگاه اینترنتی سیف کالا : با انقلاب صنعتی و کشف نیروی بخار و استفاده از آهن در طی قرن نوزدهم همه چیز تغییر کرد و با مجهز شدن لنج  به موتور و نصب موتورهای دیزل به جای بادبان ها فقط اندکی از زحمت دریانوردان جنوبی ها کم شد ولی این شغل ابا اجدادی در خون آنها بود و البته غیر از دریانوردی شغلی نداشتند. تنها راه معاش آنها همین دل به دریا زدن بود و بس.

با تغییر رویکرد در صنعت و نو شدن صنایع تولیدی و افزایش رشد مصرف در میان کشورهای دنیا نوع کالاهای تجاری نیز دچار تغییرات گسترده ایی شد که نقش صنعت حمل و نقل را پر رنگ تر از همیشه کرد. صنایع بزرگ و کوچک ایران نیازمند قطعات و ماشین آلات صنعتی بود و نقش پررنگ شناورهای کوچک باری بسیار پررنگ تر از همیشه شد.شناورهای کوچک به همان میزان مشغول حمل کالا و مواد اولیه مورد نیاز صنایع نوپا بودند که شناورهای بزرگ مشغول بودند.در گوشه هایی از مرزهای آبی هنوز تجهیزات پهلو گیری شناورهای بزرگ فلزی مهیا نبود و اینجا بود که لنج های چوبی با دانش صاحبانش به داد تامین کالاهای مورد نیاز صاحبان صنایع رسیدند.

تامین کالاهای مصرفی و روزانه کشور در زمانهای مختلف از دیگر خدمات مردان و ملوانان جنوبی میباشد. چه در زمان قحطی چه در زمان جنگ ، چه در زمانهایی که نیاز به وارد کردن کالایی که کشور به شدت نیاز داشت و چه در زمان تحریمهای دول غرب که لنج ها ، کالاهای تخلیه شده کانتینری را قسمت قسمت از دبی به ایران میرساندند.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*