شاخه های بلاگ خبری
Featured contents

به گزارش سیف کالا ، سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم سورتینگ در رابطه با تعرفه خدمات پستی (سامانه تفکیک و مرتبسازی پستی) شرکت پست اعلام کرد که پس از ۲ سال و نیم توقف در تعرفههای پستی، این تعرفهها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا میکند.
عیسی زارعپور در همان مراسم با اشاره به تورمهای ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سالهای اخیر، یادآور شد که تعرفه خدمات پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق میشود. به باور او در کنار این افزایش تعرفه، با بهینهسازی و استفاده از فناوریهای روز، هزینههای تمامشده پست نیز کاهش پیدا میکند.
بر اساس گزارش زومیت، حالا مدیرعامل شرکت پست در گفتگو اعلام کرد: طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آنها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است.
افزایش تعرفه یا واقعیسازی تعرفه؟
به گفته محمد لیائی قرار است از محل افزایش این تعرفه برای هوشمندسازی زیرساختهای پستی در راستای ارائه خدمات پستی بهتر به کاربران و کسبوکارها استفاده شود.
به گفته او درحالحاضر کاغذ، کارتون، اقلام اساسی که مورد نیاز پست است، هزینه حمل و نقل، هزینه حقوق کارمندان و… دو تا سه برابر شده، درحالیکه متناسب این افزایش در هزینهها، افزایش در تعرفهها را پست نداشته است.
او تأکید دارد که بنابراین اصرار آنها بر واقعیسازی تعرفهها بهجای افزایش آن است.
لیائی گفت: ۶۷ درصد افزایش مربوط به میانگین کل است. یعنی ممکن است برخی سرویسها ۱۱۰ درصد افزایش تعرفه داشته باشند و بعضیها هم ۲۰ تا ۳۰ درصد. اما من به میانگین اشاره کردم که ۶۷ درصد تعرفهها تغییر میکند.
تغییر تعرفهها برای بهبود در سرویسدهی
محمد لیائی در این مورد توصیح داد: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دادیم، اگر این زیان را پرداخت نکنیم میتوانیم سرویسهای بسیار بهتری ارائه کنیم.
زیرساختهای ما مبتنی بر جابهجایی پاکت و بستههای کوچک طراحی شده است. الان با توجه به بحث کرونا و فروش اینترنتی مردم سلیقههایشان به سمت خرید بستههای بزرگتر رفته است و بیزنس ما هم به این سمت میرود ولی این درحالی است که زیرساخت ما همان زیرساخت قدیمی است.
براساس اظهارات لیائی زیرساخت فعلی پست به آنها اجازه نمیدهد که طبق تغییر دائقه خرید مردم به آنها سرویسهای نوین ارائه کنند.
او اعلام کرد: هوشمندسازی پست قرار است بهرهوری را افزایش دهد یا هزینه تمام شده مرسولات را کاهش دهد. تا الان اگر روش ارسال مرسولات پستی به صورت سنتی بوده و هوشمندسازی اتفاق نیفتاده است، باید با کمک تغییر تعرفهها دست به هوشمندسازی ارائه خدمات بزنیم.
طبق اظهارات او هوشمندسازی در همه بخشهای پست یعنی قبول مرسلات، تجزیه مبادلات، رهسپاری مبادلات و توزیع مبادلات اجرا خواهد شد. به باور او در قسمت قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع مرسلات هوشمندسازی باعث کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری میشود.