راهنمای استفاده از میوه و سبزی خشک کن برقی

نمایش: 48402
(0 رای)

راهنمای استفاده از میوه خشک کن برقی

برخی از میوه‌های خشک را می‌توان با خیساندن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کرد. این کار معمولا برای میوه‌های خشک‌شده‌ای مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی به‌کار می‌رود.  انبه و پاپایای خشک‌شده را می‌توانید یک ساعت قبل از استفاده در آب سرد بخیسانید تا آبدار و مرطوب شوند.

نحوه شستشو و نگهداری از میوه خشک کن برقی 

۱_ از فرو بردن قسمت بالای میوه خشک کن که حاوی موتور و المنت است در آب پرهیز کنید و برای تمیز کردن آن از دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشوئی استفاده کنید .

۲_ برای تمیز کردن سبد های خشک کن ، آنها را در آب ولرم و مایع ظرفشویی قرار داده تا خیس بخورد و سپس از برس پلاستیکی نرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید .

۳_ از استفاده سیم ظرفشویی و یا مواد ساینده برای تمیز کردن پرهیز کنید و هم چنین از شستشو توسط ماشین ظرفشویی نیز خودداری نمایید .

آشنایی با قطعات میوه و سبزی خشک کن

  1.       درپوش حاوی موتور : این قطعه که نقش درپوش را نیز دارد شامل موتور ، المنت و کلید خاموش روشن می باشد و شبکه های آن برای گردش هوا است .
  2.      سینی های خشک کن : از این سینی ها برای قرار دادن میوه و سبزی و خشک کردن آنها استفاده می شود و هر سینی ظرفیت حدود ۳ عدد سیب برش خورده را داراست ، دستگاه میوه خشک کن دارای 3، ۵ ، 6 و الی بیشتر عدد سینی است .
  3.      قسمت کفی دستگاه : از این قسمت برای درست کردن لواشک و یا خشک کردن ادویه ها می توانید استفاده کنید .
  4.      پایه های لاستیکی : این پایه ها باعث استقرار بهتر خشک کن می شود .
  5.      کلید خاموش و روشن : از این کلید جهت خاموش و روشن کردن موتور خشک کن استفاده می شود .

نحوه استفاده از میوه و سبزی خشک کن

میوه های برش زده را در سینی ها قرار دهید و سعی کنید از پوشاندن تمام شبکه های میوه خشک کن پرهیز نمایید ، تا هوای گرم داخل دستگاه خوب گردش نماید . برای کارایی بهتر فقط از تعداد سینی های مورد نیاز استفاده کنید . پس از چیدن سینی های حاوی میوه بر روی هم ، در پوش را روی آنها قرار دهید ، دو شاخه را به برق وصل کنید و دستگاه میوه خشک کن را توسط ( کلید خاموش و روشن ) روشن کنید تا خشک کردن میوه ها شروع شود .

 

 

خشک کردن :

خشک کردن خوردنی ها راهی بسیار خوب برای نگهداری آنها است . با استفاده از دمای کنترل شده هوا از بالا به طرف پایین دمیده شده و سپس از میان شبکه سینی ها به طرف بالا گردش می کند .

گردش هوا باعث خارج شدن رطوبت از مواد خوراکی و نهایتا خشک شدن آن می شود . این روش طعم ، مزه و خواص میوه ها را بخوبی حفظ میکند .

با خشک کردن میوه ها و سبزی های تازه و رسیده می توانید تمام سال و همه فصول از آنها استفاده کنید و لذت ببرید .

نگهداری میوه و سبزی خشک شده بسیار آسان است و چون حجم آن کم شده است فضای بسیار کمی را برای نگهداری اشغال میکند .

میوه و سبزیهای خشک شده را با استفاده از ظروف در بسته که از ورود هوا جلوگیری می کنند می توان برای زمان های طولانی نگهداری کرد .

میوه ها و سبزی هایی که با دستگاه میوه خشک کن پارس خزر خشک می کنید کیفیت ، طعم و رنگ بهتری از مواد موجود در فروشگاه ها داراست و دلیل آن عدم استفاده از نگهدارنده های شیمیایی و رنگ مصنوعی است .

شما می توانید انواع ادویه ها ، سبزی ها ، گلها را با این دستگاه خشک کنید و با مرطوب سازی مجدد سبزی ها می توانید این مواد را برای استفاده در سس ها ، سوپ ها و انواع غذاها آماده کنید . با استفاده از میوه خشک کن برقی پارس خزر میوه های خشک شده ، لواشک آلو ، گلابی ، سیب و غیره را درست کنید و از این تنقلات سالم و کم کالری لذت ببرید .

نکته قابل توجه

برای کسب بهترین نتایج از مواد اولیه خوب مانند میوه های رسیده ، سالم و شیرین و سبزی های تازه استفاده کنید . در صورتی که می خواهید از میوه هایی که برای مصرف تازه شکل خوبی ندارند استفاده کنید حتما قسمت های خراب آنها را جدا کنید .

میوه ها و سبزی هایی را که می خواهید خشک کنید خوب بشویید و قسمت های خراب آن را جدا کرده و دور بریزید .

آماده سازی های اولیه باعث شکل و رنگ بهتر ، طعم و بوی بهتر و خشک شدن سریعتر می شود و هم چنین به طول مدت نگهداری مواد خشک شده می افزاید . در صورتی که بخواهید رنگ میوه ها تغییر نکند قبل از خشک کردن کمی آب لیمو و یا آب آناناس به آنها بزنید .

برش زدن میوه ها جهت استفاده در میوه خشک کن

میوه ها و انواع مواد خوراکی را بصورت یک شکل و اندازه برش دهید . مواد می توانند بصورت رنده شده ، خردشده و یا ورقه شده آماده شوند . ضخامت ۵ میلیمتر بهترین اندازه برش براش خشک شدن میوه ها می باشد .

زمان خشک کردن میوه در میوه خشک کن برقی 

زمان خشک شدن میوه ها به عوامل متعددی مانند ابعاد ، ضخامت ورقه و رطوبت محیط بستگی دارد . بنابراین پیشنهاد می شود خشک کردن را عصر شروع نمائید ، چون زمان تقریبی لازم برای خشک کردن میوه ها حدود ۱۲ ساعت است . قطعه ای از میوه خشک شده را بردارید ، اجازه دهید خنک شود سپس آنرا نصف کنید ، نباید هیچ گونه رطوبتی مشاهده شود .

خشک شدن نامتقارن میوه ها در میوه خشک کن

اگر مشاهده کردید که در یک طرف سینی ، میوه های خشک نشده وجود دارد سینی را بچرخانید و سینی های پائین را با بالا جابجا کنید .

نگهداری میوه های خشک شده

ظرف نگهداری بایستی خشک و تمیز باشد .

ظروف شیشه ای با درب فلزی برای این کار مناسب است . اگر میوه خشک شده را در کیسه نایلونی نگهداری می کنید کیسه نایلون را در یک محفظه که امکان نفوذ حشرات درآن نیست ، نگهداری کنید .

محل نگهداری میوه خشک شده بایستی خنک ، تاریک و خشک باشد .

بهترین دما برای نگهداری میوه های خشک بین ۵ الی ۲۰ درجه سانتیگراد است .

نیم پز کردن برخی میوه ها

میوه هایی مانند انجیر ، انگور و یا آلو با توجه به پوششی که دارند نیاز به نیم پز کردن دارند . میوه ها را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید . سپس از آب جوش بیرون آورده و بلافاصله در آب یخ فرو ببرید . میوه ها را برش داده و خشک کردن میوه ها را شروع کنید . اجازه دهید تا میوه ها پس از خشک شدن کاملا خنک شوند . اکثر میوه ها پس از خشک شدن نرم و قابل جویدن هستند .

خشک کردن سبزی ها در سبزی خشک کن

سبزی ها را بشویید و ضایعات را کاملا جدا کنید . بعضی از سبزی ها که مدت پخت آنها طولانی است نیاز به نیم پز کردن دارند . روش نیم پز کردن سبزی ها ، آب را در یک قابلمه به جوش بیاورید . سبزی ها را در داخل یک آبکش فلزی قرار داده و روی بخار آب در حال جوشیدن قرار دهید و در آن را ببندید . به مدت ۱ الی ۵ دقیقه بخارپز کنید . بلافاصله پس از بخار پز کردن در آب یخ ، خنک کنید . آبکش کنید و با دستمال آنرا خشک کنید . سپس شروع به خشک کردن سبزی ها نمائید . اجازه دهید تا سبزی ها پس از خشک شدن خنک شوند . سبزی ها پس از خشک شدن کاملا سخت می باشند و هیچ گونه نرمی در آنها مشاهده نمی شود .

 

درست کردن لواشک درون میوه خشک کن

لواشک را با انواع میوه های تازه و کنسرو شده می توان درست کرد .

  1.      داخل قسمت کفی میوه خشک کن را با نایلون بپوشانید .
  2.      میوه تازه و یا کنسرو شده را کاملا له کنید تا خمیر یکدست درست شود .
  3.      خمیر حاصل را روی نایلونی که در قسمت کفی دستگاه قرار داده اید پهن کنید ( به ضخامت ۵ میلی متر )
  4.      خشک کردن لواشک را شروع کنید و تا زمانی که وسط لواشک در صورت لمس کردن با دست چسبناک نباشد ادامه دهید .
  5.       اگر لواشک را وقتی گرم است از نایلون جدا کنید راحتتر جدا می شود . آنرا لوله کنید و به اندازه های مورد نظر ببرید .

 

یادآوری های ایمنی برای میوه و سبزی خشک کن

قبل از اولین استفاده از دستگاه میوه خشک کن آن را بصورت خالی به مدت ۳۰ دقیقه روشن کنید و سپس طبق دستور آن را بشوئید و خشک نمائید .

در هنگام استفاده ، کنار دیوار ، پرده و روی سطح فلزی قرار ندهید .

همیشه قبل از جدا کردن دو شاخه از برق ، دستگاه میوه خشک کن را توسط کلید آن خاموش کنید.

زمانی که از دستگاه میوه خشک کن استفاده نمی کنید آن را از برق جدا کنید .

از استفاده از سیم های رابط پرهیز کنید .

از این دستگاه فقط برای خشک کردن سبزی و میوه استفاده کنید .

قسمت برقی دستگاه میوه خشک کن را در آب فرو نبرید .

در صورت تمایل جهت خرید میوه و سبزی خشک کن می توانید از طریق سایت سیف کالا به آدرس اینترنتی https://cifkala.ir مراحل ثبت سفارش خود را درانجام داده تا دستگاه میوه خشک کن را درب منزل تحویل بگیرید .

نظرات کاربران
(5)
  • منیر
    1399-06-03

    سلام چطوری تو میوه خشک کن دسینی لواشک درست کنیم

  • حسینی
    1399-10-22

    چه سبزیجاتی نیاز به بخارپز کردن دارند؟

  • خریدار پشیمان
    1400-03-05

    به درد نمیخوره ۱۲ ساعت طول میکشه براخشک کردن تو آفتاب که زودتر خشک میشه

    پاسخ مدیر:

    سلام قانون استفاده و خشک کردن میوه باید رعایت شود با دستگاه خانگی بصورت طبیعی بیش از 12 ساعت طول می کشد که میوه خشک شود 

    البته اگر روشهای صحیح قبل از استفاده با دستگاه انجام دهید کمتر از 12 ساعت هم خشک میکنند.

  • Roya
    1400-03-22

    سلام خسته نباشید دستکاه میوه خشک کن من باد سرد داره اصلا گرم نیست مشکل از چیه ؟؟

  • علی محمد حمزه ئي بيدگلي
    1400-04-05

    ممنون میشم حداقل یه دفترچه با زبان فارسی همراه دستگاه‌های برقی بفرستید

دیدگاه خود را بنویسید
*
*